Veel ouders zitten op dit moment thuis met hun kinderen. De scholen blijven op zijn minst deze maand nog gesloten. Waar het onderwijs voor de hogere groepen aardig wordt doorgezet op afstand, hebben de kleuters plots weer veel meer tijd om thuis te spelen. We merken dat veel ouders juist voor deze leeftijdsfase om speladvies vragen. Daarom delen we graag een aantal speltips voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar.

Inrichting van de speelplek

De meeste kleuters spelen nog graag in de buurt van hun ouders. Mocht je tussendoor nog wat e-mailtjes willen wegwerken, zorg dan dus voor speelhoekje dicht bij je werkplek. De nabijheid van een volwassenen biedt veiligheid en inspiratie voor spel. Als ‘werkende’ volwassenen leef je je kind voor om iets met aandacht te doen, dat kan ook eten koken of de was op vouwen zijn.

De eerbied waarmee het speelgoed is opgeborgen en uitgestald nodigt het kind uit het eigen vrije spel op te pakken. Vanaf deze leeftijdsfase kan een spel meerdere dagen duren. Het is dus fijn als er een plekje is waar bouwwerken tot de volgende dag kunnen blijven staan. Opruimen is een wezenlijk onderdeel van het speelproces van en voor kleuters. Hoe overzichtelijker hun speelplek, des te zelfstandiger ze kunnen opruimen. Hoe beter het speelgoed is opgeruimd, des te uitnodigender het spelen de volgende keer is.  

Spelvoorkeuren

Te weinig speelgoed komt in onze westerse cultuur niet vaak voor. In tegenstelling tot te veel speelgoed en speelgoed dat niet aansluit bij de spelvoorkeur van het kind. Bij het kiezen van speelgoed beschrijven we daarom eerst wat in deze leeftijdsfase onder andere centraal staat:

  • Fantasiespel en nabootsing

Vanaf ongeveer vier jaar ontwikkelen kinderen het interactieve rollenspel. Het kind speelt dan echt samen met andere kinderen en ze maken een rollenverdeling. Er is bijvoorbeeld een zieke en een dokter. Speelgoed dat hier goed bij aansluit zijn bijvoorbeeld keukenaccessoires en doktersspullen. Al is het spelen met vriendjes nu lastig, ze blijven graag echte situaties naspelen. Al is dit met hun knuffel of pop.

  • Esthetisch spel

Bij esthetisch spel richt de kleuter zijn aandacht op de vorm van de opstelling, op de symmetrie, op wat leuk is. Al spelend maken ze hun spelwereld mooi. Denk aan het geordend neerzetten van auto’s, het zorgvuldig inrichten van een poppenhuis of het ontwerpen van een dierentuin. Er wordt op dat moment niet met de auto’s, poppen of dieren gespeeld. Het esthetische spel kent dus geen ‘verhaal’ zoals het verbeeldende spel. Uiteraard kan het zich wel ontvouwen tot fantasiespel, dan komen de auto’s in een botsing terecht, krijgen de poppenhuis bewoners namen en maken de dieren geluid.

  • Motorische uitdaging

De basis voor de motoriek wordt gelegd in de eerste twee levensjaren, maar het is belangrijk om kinderen ook daarna in hun motorische ontwikkeling te (blijven) ondersteunen. Dit doe je door middel van spel, bewegingsactiviteiten en bewegingsruimte, zowel binnen (bijvoorbeeld met de Wobbel) als buiten. Deze uitzonderlijke situatie rondom de Corona crisis is een prachtige periode om iets nieuwe te leren, bijvoorbeeld touwtje springen of frisbeeën.

  • Je aan regels leren houden

Omdat kleuters zich steeds beter aan regels kunnen houden, kan er ook ander materiaal aangeboden worden als speelgoed. Denk aan een hamer met spijkers en naaigerei. Ook kunnen ze hierdoor ook beter vrij spelen met bijvoorbeeld verf.

Heb je specifieke vragen of behoefte aan persoonlijk advies? We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op. Dit kan via het contactformulier op onze site, maar ook telefonisch, per mail en Instagram.